“Różowy Patrol Gliss” realizowany przez Fundację OnkoCafe-Razem Lepiej jest ogólnopolską inicjatywą edukacyjną, w którą marka Gliss angażuje się od 2023 roku. Głównym celem projektu jest dotarcie do jak najszerszego grona kobiet z wiedzą na temat prawidłowej profilaktyki nowotworów piersi. Wczesne wykrywanie zmian nowotworowych ma ogromne znaczenie – może przynieść wyleczalność nawet w 95% przypadków. Edukacja i motywowanie kobiet do regularnych badań są bardzo ważne, zważywszy na bardzo niski, poniżej 32-procentowy*, wskaźnik korzystania z programu badań przesiewowych w Polsce.
Kampania „Różowy Patrol Gliss” jest odpowiedzią właśnie na to wyzwanie i ma zwiększyć nie tylko świadomość Polek w obszarze profilaktyki raka piersi, ale także liczbę wykonywanych badań profilaktycznych. W projekcie biorą udział certyfikowane Ambasadorki z lokalnych społeczności. Po specjalnym szkoleniu organizują one w całej Polsce spotkania, edukują i
motywują do samobadania kobiety w każdym wieku. Zachęcają do korzystania z badań profilaktycznych i, w razie wykrycia niepokojących zmian, wspierają kobiety w dotarciu do odpowiednich placówek medycznych w ich regionach. Te działania sprawiają, że coraz więcej
Polek w sposób świadomy i proaktywny podchodzi do kwestii badań profilaktycznych, a tym samym zyskuje szansę na wczesne wykrycie raka piersi. Ideą Różowego Patrolu jest edukacja kobiet, które podczas lokalnych spotkań wspierają się nawzajem, motywują i uczą się, jak zapobiegać nowotworom piersi. Dzięki inicjatywie w Polsce powstały już 79 kluby Różowego Patrolu Gliss. Do chwili obecnej przeszkolono ponad 350 kobiet do roli certyfikowanych Ambasadorek, a beneficjentkami działań Różowego Patrolu zostało już ponad 30 000 pań całej Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie marki Gliss, dzięki której powstają nowe kluby, pozyskiwane są niezbędne środki finansowe na ich funkcjonowanie, a także zwiększa się dostęp do wiedzy na temat profilaktyki raka piersi, dzięki materiałom edukacyjnym, w które Gliss wyposaża kluby. Marka Gliss jest blisko kobiet od niemal 60 lat i zachęca je, by dbały nie tylko o swoją siłę i piękno, ale przede wszystkim o zdrowie. Motywowanie i dodawanie odwagi innym kobietom to misja marki. Jej udział w projekcie profilaktyki raka piersi to coś więcej niż tylko zaangażowanie w społeczną inicjatywę – to wyraz autentycznej troski o zdrowie i dobrostan kobiet. Marka podejmuje konkretne, długofalowe działania w tym obszarze i ma ambicję, by odegrać ważną rolę w poprawieniu niepokojących statystyk dotyczących profilaktyki raka piersi w Polsce. Istotną rolę w kampanii odgrywa strona www.rozowypatrol.pl. Znajduje się tam baza wiedzy na temat profilaktyki raka piersi, szczegółowa instrukcja samobadania, mapa miejsc, w których działają Różowe Patrole, terminy bieżących spotkań oraz informacje, gdzie zgłaszać się w razie wykrycia zmian. W 2024 roku do grona certyfikowanych ambasadorek dołączyła Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektor marketingu firmy Henkel, która podobnie jak inne Ambasadorki, przeszła szkolenie w Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej i zdobyła wiedzę oraz umiejętności, które są niezwykle istotne w kontekście profilaktyki raka piersi. Dzięki intensywnej kampanii inicjatywa stale się rozwija i dociera do coraz większej liczby kobiet. W 2025 roku projekt wszedł w nową fazę – powołano 5 Koordynatorek Regionalnych, odpowiedzialnych za wspieranie i szkolenie nowych Ambasadorek. W całym kraju do końca roku powstanie 50 nowych klubów, w których zacznie działać aż 150 nowych Ambasadorek.
Ten wyjątkowy projekt prospołeczny otrzymał w 2024 r. nagrodę w konkursie “Dobroczyńca Roku”, największym i najdłużej działającym tego typu konkursie w Polsce. Firma Henkel, właściciel marki Gliss, został nagrodzony w kategorii „Zdrowy tryb życia” za wkład w upowszechnianie w Polsce działań profilaktycznych w obszarze raka piersi u kobiet.
by Eliza Gwiazda
Co o tym myślisz?